Mooi interview met Lucas van Only Friends

Lucas: “Door sport zit ik veel beter in mijn vel. In het begin heb bij Only Friends meerdere sporten gedaan, maar omdat ik nu op de middelbare school zit heb ik minder tijd en hou ik het bij voetbal. Het houdt me fit en ik heb veel contacten opgebouwd met mensen die begrijpen wat het is om een beperking te hebben. Net zulke types als ik.”

LucasHet bovenstaande is een onderdeel uit een mooi interview met onze Lucas. Hieronder volgt het geheel interview en zeker de moeite van het lezen waard!

Lucas, sporter bij Only Friends, en zijn moeder Astrid.

One of the guys

“Lucas zal ‘hooguit wat onhandig’ worden, zeggen de artsen bij zijn geboorte. Hij komt tien weken te vroeg en heeft zuurstoftekort. Als hij na een jaar nog niets doet behalve heel vrolijk lachen, weten we dat er meer aan de hand is. Een MRI-scan volgt. Dan krijgen we te horen dat Lucas zwaar gehandicapt is. In 14 maanden tijd is ons kind van ‘hooguit wat onhandig’ veranderd in zwaar gehandicapt.” (Astrid, moeder van Lucas)

“Maar mam, kom op. Ik ben toch niet zwaar gehandicapt?”, roept Lucas, nu 14 jaar oud, op verontwaardigde toon. Lucas voetbalt twee keer in de week bij Only Friends, sportclub voor kinderen en jongeren met een beperking. Dennis Gebbink, ex-voetballer en fanatiek kickbokser, richt de club in 2000 op. Zijn zoon Myron wordt in 1992 geboren met dubbelzijdig hersenletsel. Als klein jongetje kan Myron nog voetballen op een gewone voetbalclub, maar als hij een jaar of 7 is kan hij zijn teamgenootjes niet meer bijbenen. Dennis, sportman in hart en nieren, kan dit niet aanzien en begint zijn eigen club. Met 8 kinderen en 2 voetballen gaat hij van start. Inmiddels sporten er ruim 600 kinderen en jongeren met een beperking bij Only Friends op het Friendship Sports Centre, het eerste en tot nu toe enige sportcentrum in heel Europa dat volledig is uitgerust voor kinderen met een beperking. Twee voetbalvelden, een sintelbaan, een verspringbak, een extra verwarmd zwembad, een aangepaste fitnessruimte, sportzaal en dojo. Een topsportomgeving met meer mogelijkheden dan ze ooit hebben durven dromen. Sporten, vallen en opstaan, vrij bewegen. Hier kunnen ze alles.

En Lucas, ben je onhandig?

Lucas: “Wat is onhandig? Puzzelen kan ik niet.”

Astrid: “Op de kleuterschool zeiden ze: ‘Hij moet puzzelen, dat is goed voor zijn ruimtelijk inzicht.’ Maar met meer dan zes stukjes gaat hij de mist in. En wij maar oefenen. Eindeloos. Hij gefrustreerd, ik gefrustreerd. Dat zijn van die dingen die je niet weet van tevoren. Maar dat leer je met de jaren, het is een groeiproces. Je kunt beter werken met de dingen die wél gaan en dat uitbuiten.”

Wat betekent sport voor je?

Lucas: “Door sport zit ik veel beter in mijn vel. In het begin heb ik hier op het Centre meerdere sporten gedaan, maar omdat ik nu op de middelbare school zit heb ik minder tijd en hou ik het bij voetbal. Het houdt me fit en ik heb veel contacten opgebouwd met mensen die begrijpen wat het is om een beperking te hebben. Net zulke types als ik.”

Astrid: “Daardoor is hij heel erg gegroeid. Only Friends is een belangrijke factor in zijn leven, en sporten houdt hem absoluut fit. In de zomervakantie merk ik echt aan hem dat hij niet sport. Dan werkt zijn lijf minder mee. Wij stimuleren ook heel erg dat hij met die rollator loopt, dan blijft hij tenminste in beweging. Veel beter dan dat hij de hele dag in zo’n rolstoel zit. Lucas is ook heel fanatiek met dat ding tijdens trainingen. Het prettige is dat hier op het Centre alle faciliteiten voor hem aanwezig zijn. Deuren die vanzelf opengaan, toiletten met extra voorzieningen, liften. Hij kan hier overal uit de voeten, zowel met rolstoel als met rollator. Ik hoef me nergens zorgen om te maken als hij hier is.”

Wat is Dennis voor trainer?

Lucas: “Dennis is van het aanpakken en dat moet ook wel als je iets wil leren.” En als het om leren gaat, is Lucas ervaringsdeskundige. Hij heeft zichzelf, met hulp van een goede fysiotherapeut, leren lopen. Dat heeft zeven jaar geduurd. “Ik weet nu heel goed wat ik wel kan en ook wat ik niet kan. De dingen die ik niet kan probeer ik uit m’n hoofd te zetten. Ik focus me volledig op de dingen die wel lukken en dan haal ik alles eruit wat erin zit. Toen ik leerde lopen heb ik er alles aan gedaan om het te krijgen zoals ik wilde en dat is gelukt. In dat opzicht lijk ik op Dennis. Hij weet precies waar hij heen wil en ik ook. We zijn allebei vechters, we gaan recht op ons doel af en daar ben ik trots op.” Lucas heeft zelfkennis, een hele handige eigenschap.Lucas 2

Is ‘anders’ ‘normaal’ als je hier op het Centre bent?

Lucas: “Ik weet niet wat normaal is. Iedereen is uniek op zijn eigen manier, ik dus ook. Als je een aangeboren beperking hebt, leer je daarmee leven. Voor jou is het normaal om te lopen zonder hulpmiddelen, maar ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen. Voor mij is het normaal om te lopen mét hulpmiddelen.” Normaal is dus maar net hoe je het bekijkt, leert Lucas mij.

Astrid: “Het fijne van Only Friends en het Centre is dat je onder gelijkgestemden bent. Het is hier een warm bad. Alle ouders begrijpen elkaar en er is ruimte om te praten en ervaringen uit te wisselen. En hier lopen kinderen met allerlei beperkingen rond. Lucas valt niet op, hier is hij one of the guys.”

Vind je het moeilijk met je beperking te leven?

Lucas: “Nee, ik ben het gewend. Als je op een later moment in je leven iets krijgt, moet je het maar een plek zien te geven. Ik heb dat al vrij snel geaccepteerd.”

Astrid: “Lucas had snel dat bewustzijn van ‘het is wat het is en ik moet er het beste van maken.” Hij heeft een sterke drive om dingen voor elkaar te krijgen. Hij is niet snel tevreden. Wij ook niet trouwens, we leggen de lat vrij hoog. Er zijn ook ouders die alles wat hun kind kan, zien als ‘mooi meegenomen’. Maar als je zo begint, kan je beter niet beginnen. Wij proberen het maximale eruit te halen. Ook voor later. Als Lucas een bepaalde standaard gewend is, blijft hij daar zijn best voor doen. Dan bereikt hij veel meer dan als je maar wat aanmoddert als een soort bezigheidstherapie.”

Lucas: “Natuurlijk heb ik ook m’n frustraties gehad. Vroeger dacht ik: ‘waarom ik en niet hij, of zij?’ Je gunt het natuurlijk niemand, maar als je zo jong bent heb je dat bewustzijn nog niet.”

Berusting in wat je bent en niet bent en hoe het verdeeld is. Misschien leerde je dat snel juist omdát je een beperking hebt?

Lucas: “Ik denk het wel. Ik wist al vrij snel dat ik iets had en moest daarmee aan de slag. Op mijn 7e heb ik een knop omgezet. Ik dacht: ‘dit heb ik, het is wat het is, ik haal alles uit mezelf en zie wel waar het schip strandt.’ En dat is nog steeds mijn instelling.”

Merk je weleens dat mensen je zielig vinden?

Lucas: “Ja, maar dat raakt me niet.”

Astrid: “Mij wel hoor. Soms voel je dat er naar je gekeken wordt, vooral als je uit je eigen omgeving bent. Op vakantie, of als je een dagje of weekend weggaat. Dan gapen mensen je aan alsof je een attractie bent. Ik begrijp ook wel dat mensen het kijken niet altijd kunnen onderdrukken, Lucas valt op. Hij loopt anders.”

Lucas: “Ik loop als een pinguïn.”

Astrid: “Hij waggelt inderdaad een beetje. Maar kijk dan subtiel. Niet van dat ongegeneerde staren.”

Lucas: “Of vraag dan gewoon wat je wil weten, dan geef ik antwoord.”

Astrid: ”Ja, maar erover kunnen praten is ook een groeiproces. In het begin zat ik daar echt niet op te wachten. Van die verhalen ‘ik heb een tante en die heeft een dochter en die zit ook in een rolstoel.’ Dan denk ik: ‘ja, en dus?’

Toen Lucas kleiner was had hij zo’n klein rollatortje. Stonden we bij de slager en dan ging iedereen over z’n bol aaien en zeggen ‘oh wat een leuk karretje!’ En dan riepen wij: ‘Je mag hem hebben hoor!’ Het hangt er ook vanaf in wat voor gemoedstoestand je bent. Lucas kan het beter handelen dan ik in ieder geval.”

Bij Only Friends sporten alle leeftijden en alle verschillende soorten beperkingen met elkaar. Werkt dat?

Lucas: “Soms ontspoort de boel, maar het accepteert elkaar wel allemaal.”

Astrid: “Ze hebben echt respect voor elkaar, die kinderen. En Lucas voelt zich overal wel geaccepteerd.”

Lucas: “Wie me accepteert, accepteert me en wie me niet accepteert, jammer dan. Dat doet me niet zoveel. Zo staat Dennis er ook in. Hij vindt niemand hier zielig, iedereen is gewoon wie hij is en daar ben ik wel blij mee. Ik voel me ook niet zielig of zo, oorlog is erger.”

Wat wil je later worden?

Lucas: “Ik wil sportjournalist worden. Sinds twee jaar ben ik gek van formule 1, ik volg alles. Als ik nou mijn talen op havoniveau doe, moet het lukken. Maar sommige gehandicapten komen niet aan de bak, dus daar zit ik wel een beetje over in. Ik ga het in ieder geval proberen en dan zie ik vanzelf waar het ophoudt.”

Astrid: ”Je hebt in ieder geval een droom.”

Lucas: “En ik ben er nu al mee bezig. Ik hou precies in de gaten wat er gebeurt, waar Max (Verstappen) mee bezig is. Ik mis niets, ook al moet ik er middenin de nacht voor opstaan.”

Lucas komt er wel.


Volop sport en spel op gezellige Jacques Parson-dag

Afgelopen woensdag werd de jaarlijkse Jacques Parsondag gehouden bij Only Friends. Dit is de jaarlijkse sport-, spel- en feestdag voor alle leden van Only Friends.

Dennis met Parsons
Jacques Parson, onze Dennis en Rena Parson

Toen onze Dennis (Gebbink) 16 jaar geleden begon werd hij enorm gesteund, in allerlei opzichten, door Jacques Parson. Jacques was de werkgever van Dennis op dat moment en is directeur/eigenaar van Kappé International, bekend van de parfum-, en cosmeticawinkels op de luchthaven Schiphol in het See Buy Fly-gebied.

Door de enorme steun van Jacques (die door Dennis nog steevast meneer Parson wordt genoemd) kon Dennis Only Friends laten groeien en bloeien en was Jacques ook de ondersteuner van de droom van onze Dennis om een prachtig sportcentrum (het Friendship Sports Centre) voor Only Friends te realiseren. In al de afgelopen 16 jaren, is Jacques zeer nauw betrokken geweest en gebleven. Naast 1e ambassadeur, is Jacques ook een groot sponsor en bestuursvoorzitter van Only Friends.JP-dag

Als dank voor wat Jacques allemaal heeft bekend voor Only Friends, heeft Dennis de Jacques Parsondag in het leven geroepen wat de jaarlijkse sport-, spel- en feestdag is voor de kinderen aan het einde van het sportseizoen. Afgelopen woensdag was het inmiddels al weer de 6e editie en het motto was deze keer: "Vriendschap; deelt smart, verdubbelt vreugde!"

Al aan het begin van de middag verzamelden zich zo'n 100 vrijwilligers (waaronder oud collegae van Dennis van Kappé) en na een mooie en heldere briefing van Dennis ging men aan de slag met het klaar zetten van de sporten en spellen, de geluidsinstallaties en de kramen voor shirts (ieder kind kreeg een mooi Jacques Parsondag shirt) en de rommelmarkt. Ook de politie was aanwezig met tal van spullen waar de kinderen op en in mochten.JP dag

Het werd een super leuke middag en voor een ieder was er wat wils. Sport, spel,  vaardigheidstestjes, "boeven vangen voor de politie", op de foto als agent op een heuse motor, circus en natuurlijk niet te vergeten; paardje rijden!

Om 17.00 uur ging iedereen richting clubhuis waar Jacques Parson samen met  Esther Schouten (ambassadrice), wethouder Erik van der Burg en Niels Meijer (directeur Johan Cruyff Foundation) de kampioenen van Only Friends huldigden. Nadat alle kampioenen zich op het podium hadden geschaard, werd door iedereen het "Bloed, Zweet en Tranen" uit volle borst mee gezongen. Wat een gezelligheid, wat een feest, wat een blije gezichten!

En de dag was nog niet voorbij! Na de huldiging van de kampioenen trad Sharon Doorson op. Wat een leuke en lieve meid en wat een geweldige stem! Tezamen met twee dansers (Frank en Danny) gaf ze een spetterend optreden! Het dak ging er letterlijk (bijna) maar zeker figuurlijk van af bij het optreden van Sharon.JP dag

Daarna kreeg iedereen na haar optreden de kans om met Sharon op de foto te gaan. Iedereen ging uiteindelijk moe maar zeer voldaan naar huis na weer een fantastische Jacques Parsondag.

Dank aan alle vrijwilligers, stagiaires, de wethouder, Niels Meijer, Esther Schouten, Sharon en natuurlijk Jacques Parson die deze dag mogelijk en onvergetelijk maakten. Op naar editie 7!!

 


Mooie avond met Older Friends

Only Friends is primair een sportclub voor kinderen en jongeren met een beperking maar omdat we overdag voldoende ruimte hebben op ons mooie sportcentrum, zijn we al weer ruim een jaar geleden met Older Friends begonnen.

Older Friends
Concentratie tijdens de Bingo
Older Friends
Toetje in voorbereiding v 3- gangendiner door onze eigen kok

Older Friends betekent dat we sporten met ouderen (veelal ook met een beperking want die lopen we allemaal op als we ouder worden) en deden dit voorheen alleen op vrijdag maar inmiddels ook op de woensdagen. Er wordt op een leuke, uitdagende en iedere week een andere manier gesport en de gezelligheid is ook alom aanwezig. Zeker ook na afloop wanneer steevast een kop koffie met iets lekkers erbij wordt genuttigd en de laatste Amsterdamse moppen met elkaar worden gedeeld.

Older Friends
Brokkie Mokum

Ook zijn er van tijd tot tijd leuke bijeenkomsten voor de Older Friends, zo ook vorige week. Er werd met elkaar een heerlijk 3-gangen diner verorberd, Bingo gespeeld en meegezongen en gedanst op de klanken van Brokkie Mokum.

Older Friends is dus meer dan alleen maar sporten en zorgt ook voor sociale verbanden en vriendschappen. Met dank aan de Riki Stichting, verwachten we Older Friends met heel veel plezier nog jaren voort te zetten. Hoe leuk is dat!?


Sidney Bito Nederlands Kampioen Handbiking

Sidney Bito, Only Friends-lid in hart en nieren, is afgelopen weekend Nederlands kampioen handbiking geworden; wauw wat een prestatie!

Sidney Bito"Verre weg mijn grootste prestatie in mijn prille handbike carrière, Nederlands kampioen!" zo schreef Sidney op zijn Facebook pagina. Pas 3 jaar doet hij aan handbiking waarvan de laatste 2 jaren met professionele begeleiding en ondersteuning. Tot nu toe, en dat is niet gek, zonder noemenswaardige overwinningen maar nu is het dan zo ver!

Na een snelle 1e ronde over het parcours was het deelnemersveld al aardig uiteen getrokken en zat onze Sidney bij een mooie kopgroep.
Zijn mede kopgenoten waren mannen van kaliber die al menig prijs in de wacht hadden gesleept maar Sidney liet zich daar niet door frustreren en was vast beraden om een prijs in de wacht te slepen. En dat lukte...en dat werd zelfs de 1e prijs! Chapeau! Sidney werd Nederlands Kampioen!

"Wat mij ook bij blijft, is voor het eerst in mijn leven het Wilhelmus werd gespeeld met mij in de hoofdrol...kippenvel gevoel was dat. En dat ik ook voor een jaar lang het rood wit blauw shirt mag dragen op alle wedstrijden.", zo vertelde een trotse Sidney ons.

Namens iedereen van Only Friends feliciteren wij Sidney met dit fantastische resultaat! Hulde!Sidney Bito


Zonnepanelen op het dak

 

Op donderdag 23 juni, de eerste officiële tropische dag van 2016, werden op het Friendship Sports Centre met één druk op een grote groene knop door Etienne Spee, directeur Friendship Sports Centre, onze Dennis (Gebbink), oprichter Only Friends, Eric van der Burg, wethouder van Amsterdam en Ingrid Pouw, Directeur Corporate Affairs Essent 250 zonnepanelen in werking gesteld.

Gezamenlijke druk op de groene knop
Gezamenlijke druk op de groene knop

Essent heeft de panelen bij wijze van sponsorovereenkomst op het dak van het Centre geplaatst. Op een groot scherm verscheen direct een live feed met daarop de hoeveelheid energie die opgewekt én verbruikt wordt as we speak. En dat is in 1 dag al genoeg om het gehele zwembad te verwarmen. Nog even en we kunnen energie opwekken voor heel Amsterdam Noord.

Duurzaam engagement

Heel Amsterdam Noord is misschien wat ambitieus, maar uitbreiding is zeker gewenst. Het dak van het Centre leent zich uitstekend voor het plaatsen van meer zonnepanelen, nog 750 om precies te zijn. En die panelen kunnen van iedereen zijn. Van de buurman die op 6 hoog woont en geen dak boven zijn hoofd heeft. Of van de ondernemer om de hoek die duurzaam wil ondernemen maar ook geen plek heeft om zonnepanelen te plaatsen. Voor die bewoners en ondernemers stelt het Centre haar dak ter beschikking. Met als doel een duurzame vriendschap aan te gaan met de omgeving en mensen betrekken bij de missie van het Centre.

Het enige sportcentrum voor kinderen met een beperking

Het Friendship Sports Centre is het enige sportcentrum voor kinderen met een beperking en heeft als missie ‘kinderen en jongeren met een beperking een mooiere toekomst bieden door middel van sporten, leren en werken’. Maar bij een mooie toekomst hoort ook een gezonde omgeving en om die reden is het belangrijk op een duurzame manier met onze energie om te springen. Wethouder van der Burg: “Duurzaamheid is belangrijk voor de toekomst van onze kinderen, maar ook om geld te besparen. Zodat er meer geld kan worden vrijgemaakt voor sport. Dit sportcentrum is fantastisch, maar ik zou willen dat het niet het enige sportcentrum in Europa was voor kinderen met een beperking. Blijkbaar zijn er nog te veel plekken in Nederland waar de ‘Dennissen (Dennis Gebbink red.) van deze wereld’ tegen muren aanlopen en daar kunnen we iets aan doen.” Om de urgentie van een sportcentrum als dit duidelijk te maken is het belangrijk dat een grote groep mensen zich betrokken voelt bij het Centre en dat er een gedeelde missie voor een duurzame toekomst ontstaat.

Wethouder van der Burg met een gloedvol betoog
Wethouder van der Burg met een gloedvol betoog

Bent u die buurman of ondernemer die de missie én het dak van het Centre wil delen? Neem contact op via info@friendshipsc.nl en maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.


ZSGOWMS volgend seizoen met FCS en Only Friends op hun shirt

ZSGOWMS (Zonder Samenspel Geen Overwinning Wilskracht Maakt Sterk) is de naam van de gezellige en mooie (fusie-) voetbalclub uit Amsterdam.

Selecties ZSGOWMS luisteren ademloos naar presentatie van Dennis
Selecties ZSGOWMS luisteren ademloos naar presentatie van Dennis

Deze club is in 1996 ontstaan uit, hoe kan het ook anders, een fusie tussen ZSGO en WMS en was afgelopen donderdag te gast op het Friendship Sports Centre. De selecties van de zondag- en zaterdagtak van ZSGOWMS ontmoetten elkaar en kregen een briefing van hun trainers en staf over hoe ze het komend seizoen willen gaan aanpakken. De ambitie is hoog; promotie naar de 1e klasse en het liefst door een kampioenschap.

Tevens werd het nieuwe shirt onthuld met daarop de namen van ons Friendship Sports Centre en Only Friends! Hoe gaaf is dat en zal zeker helpen om de naamsbekendheid van beide te vergroten. Etienne Spee, directeur Friendship Sports Centre en onze oprichter, Dennis (Gebbink), namen trots hun exemplaren in ontvangst.

Het nieuwe shirt van ZSGOWMS
Het nieuwe shirt van ZSGOWMS

Wij bedanken ZSGOWMS en wensen de selecties veel succes in het komende seizoen. Op naar het kampioenschap!


Leidseplein 50+ zaalvoetbaltoernooi ten bate van Only Friends

Afgelopen zaterdag werd het Leidseplein Toernooi gespeeld in de sporthal van Borchland;volop goed voetbal, gezelligheid en de opbrengst voor Only Friends; hoe gaaf is dat!

LeidsepleintoernooiHet Leidseplein Zaalvoetbaltoernooi is een bekend fenomeen in het Amsterdamse. Richard Killian en Jan Bergisch van de Mini's organiseerden het maar liefst 25 jaren met veel plezier en succes. In principe was vorig jaar (de 25e editie dus) de laatste maar Karel Vrolijk en Peter Drenth hebben het stokje overgenomen en afgelopen zaterdag was dan ook de 1e editie onder hun leiding.

Maar liefst 9 teams (alle van Leidseplein Café's) bonden de strijd met elkaar aan en er werd, weliswaar op een ietwat lager tempo dan in de hoogtijdagen van de 50+-ers, nog steeds goed en verzorgd gevoetbald. Ook het elkaar dollen en de humor waren niet van de lucht. Sportiviteit en gezelligheid werden dan ook goed gecombineerd tot in de late uurtjes.Leidseplein toernooi

Na afloop van het toernooi vond de prijsuitreiking plaats en de 1e prijs ging dit jaar naar het team van La Bastille. Chapeau mannen! Daarna werd het nog laat en gezellig onder de klanken van diverse artiesten die belangeloos optraden. En...de opbrengst van de dag (o.a. uit inschrijfgeld en loterij) was voor Only Friends. Het fraaie bedrag van €3400,00 werd middels een grote cheque overgedragen aan het team van Only Friends dat zelf ook had mee gedaan.

Dank aan alle "Leidsepleiners" die dit mogelijk hebben gemaakt en graag tot volgend jaar!

Only Friends met o.a. June en Dennis met de cheque
Only Friends met o.a. June en Dennis op de foto met de cheque

 

 


Iedere Meter Telt was super!

Onderstaand bericht ontvingen wij van onze "collegae" van het Friendship Sports Centre en plaatsen wij graag!

De eerste editie van Iedere Meter Telt zit erop! Met ruim 250 enthousiaste lopers en een opbrengst van ruim 32.000 euro kunnen we het wat ons betreft een groot succes noemen.

Iedere meter teltHet weer zat ook mee, op een paar druppels na lachte het zonnetje ons toe. We hadden hele jonge lopertjes, lopers in mantelpak met aktetas, oudere lopers van Older Friends, lopers en rolstoellopers van Only Friends, Tijmen van Only Friends die op zijn fiets niet meer te stoppen was, duurlopers van Universal Media en natuurlijk de lopers van het Friendship Sports Centre. Ieder zijn eigen afstand, want: ‘Je bent goed zoals je bent!’ In het midden van de sintelbaan, op het kunstgrasveld, stond een podium waar dj Bert voor lekkere tunes zorgde en de lopers en het publiek aanmoedigde en opzweepte. Yes-R, Lange Frans, Quincy, Robert Leroy en Tino Martin hebben de longen uit het lijf gezongen en waren minstens zo enthousiast als de deelnemers: “Een geweldige zonovergoten middag vol muziek, sport en lieve mensen.” (Lange Frans) “Het was een prachtig evenement voor het Friendship Sports Centre en Only Friends! Ik hoop van harte dat er veel geld is opgehaald, deze stichting verdient veel aandacht en steun.” (Quincy) “Ik vond het super. Lieve mensen, fantastische doel, ik heb genoten!” (Yes-R) “Wat een geweldig bedrag hebben we opgehaald vandaag. Meer dan 30.000 euro en dat allemaal om de kinderen heerlijk te kunnen laten sporten. Vind het altijd een feest om een optreden te kunnen verzorgen voor Only Friends en bij te kunnen dragen voor het behoud van dit geweldige sportcentrum. Elk kind met welke beperking dan ook moet lekker kunnen sporten! En daar help ik graag aan mee!” (Robert Leroy).

Wat een toppers. Over toppers gesproken, er waren tijdens Iedere Meter Telt om precies te zijn 102 vrijwilligers op de been. Zij hebben keihard gewerkt om de organisatie gesmeerd te laten verlopen. En dat is gelukt, het was een geoliede machine! Wij zijn ontzettend trots op iedereen die met ons dit evenement mogelijk heeft gemaakt. Laten we afsluiten met de mooie woorden van DJ Bert: “Wat een geweldige dag was het op het Friendship Sports Centre in Amsterdam. De eerste editie van Iedere Meter Telt was geweldig georganiseerd. En wat een mooi bedrag is er opgehaald. Ik zeg: tot volgend jaar en verdubbelen.”


Ivy Group en Landmark Vastgoed Management Open 2016 wederom succesvol

Ivy Group en Landmark Vastgoed Management golfden al eerder mee op het Only Friends Golftoernooi maar besloten om een eigen toernooi te organiseren met Only Friends als goede doel. Hoe gaaf is dat?

Winnende flight: Ton Tepaske en friends
Winnende flight: Ton Tepaske en friends

Na mee gedaan te hebben op twee Only Friends Golftoernooien, opperden Mark van Ginkel en Esli Burggraaf (Ivy Group) en Mark Tesselaar (Landmark Vastgoed Management) om een vastgoed toernooi te organiseren met hun relaties en de opbrengst te schenken aan Only Friends.

"Wauw" zeiden wij van Only Friends, "dat is kei-gaaf!" En zo gebeurde het dat afgelopen vrijdag (10 juni) op wederom een zonovergoten dag alweer de 2e editie van het Ivy Group-Landmark Vastgoed Management Open werd gehouden. Met zo'n 15 flights in de baan van Golfbaan Waterland Amsterdam, 4 cateringpunten en een heerlijke BBQ na afloop was de gezelligheid en vriendschap weer hoog.golf

Nadat de loterijprijzen waren getrokken en de winnaars (Tonny Tepaske en friends) van de 2e editie Golf Open in het zonnetje waren gezet, kreeg onze Dennis de cheque met de opbrengst door de beide Marken, Esli en onze eigen Mark (Bak) uitgereikt. €25.000 maar liefst stond op de cheque en dit kwam mede door een extra donatie van Ivy Group en Landmark Vastgoed Management zelf.

Chapeau, wat een mooie 2e editie (op naar volgend jaar) en heel veel dank aan Ivy Group en Landmark Vastgoed Management (en natuurlijk hun relaties).

Esli, Dennis, en de 3 Mark-en
Esli, Dennis, en de 3 Mark-en

Only Friends Golftoernooi wederom groot succes

Afgelopen vrijdag 3 juni was het dan zover. De 4e editie van het Only Friends Golf toernooi: één van de fondsenwervende events die wij houden om zodoende geld binnen te krijgen om daar de sportactiviteiten van de kinderen mee te financieren.

Winnaars van diverse prijzen van de Only Friends Golfdag
Winnaars van diverse prijzen van de Only Friends Golfdag

Al een aantal weken van tevoren was het toernooi zo goed als uitverkocht en krijgt het breed al veel belangstelling. Naast het verkopen van de flights (zo heet een groepje van 4 mensen die met elkaar golfen), komen er ook zaken om de hoek kijken als het laten sponsoren van de prijzen en loterij-items, het verzorgen van de catering, het regelen van goody bags en de samenwerking met de golfbaan zelf. De golfbaan is overigens al die jaren Golfbaan Waterland Amsterdam, onze buren, en een fantastische partner.

Zo rond de klok van 9.30 uur kwamen de golfers ons clubhuis op het Friendship Sports Centre binnen en kregen ze een indrukwekkende presentatie van Dennis (Gebbink), onze oprichter. Na een rondleiding in twee groepen, gingen we met z'n allen op weg naar de golfbaan. Om 12.00 uur vond daar het startschot plaats en sloegen de flights hun balletjes af.

Tijdens de 18 holes werden de golfers verrast en verwend met heerlijke baancatering in de vorm van zalige FEBO kroketten, overheerlijke gehaktballetjes en fruitsalade. Dit in combinatie met bubbels, water en vruchtensap en dan hebben we de haringkar met Corenwijn nog niet eens genoemd. Daarnaast zorgden het mooie weer (niet te warm, niet te koud en windstil) en de gezelligheid voor een enorme sfeer. Iedereen kwam moe maar zeer voldaan rond 16.30 uur in het clubhuis van de golfbaan en ging aan het koude bier met bitterballen. Ondertussen werden er lootjes verkocht voor waanzinnige prijzen en ging de BBQ aan. Tijdens de heerlijke BBQ vond de trekking plaats van de loterij door onze eigen Mark (Bak) en werden de prijzen van het golftoernooi uitgereikt. Alles onder veel jolijt en in grote vriendschap en gezelligheid.

De winnaar van de 4e editie van het Only Friends Golftoernooi is de flight van VHC Jongens. Naast deze winnaar voelen wij, als Only Friends, ons ook een winnaar met de opbrengst van maar liefst €20.220,00!! En...meldde zich een nieuwe sponsor voor jaarlijks €10.000,00; hoe mooi, gaaf, cool is dat!!

Wij bedanken alle flight- en lootjes kopers maar ook de vele sponsoren als Kappe International, Golfbaan Waterland Amsterdam, Tenson, Ajax Foundation, VHC Jongens, Blokker, Amstel Hotel, EGO Company, Lovers, World of Delights, FEBO en Grand Cafe Amstel Hoeck.

Tot slot een mooie quote van een deelnemer: "het was weer een fantastische dag en volgend jaar zijn we er weer graag bij!" Daarna voegde hij de daad bij het woord om zich, net als anderen, alvast met een flight in te schrijven voor het toernooi van volgend jaar.

Noteer alvast maar: vrijdag 9 juni 2017, het 5e Only Friends Golftoernooi!


Privacy Preference Center