Tour de Friends bij Only Friends

Only Friends is inmiddels uitgegroeid tot een sportclub met maar liefst 23 sportafdelingen. Hoe geweldig is dat? Van het oorspronkelijke voetbal via handbal en kickboksen naar sporten als duiken en cycling.

cycling 017Iedere afdeling heeft een hoofd die ondersteund wordt door stagiaires, vrijwilligers en een serviceteam (eveneens bestaande uit vrijwilligers). Zij organiseren de betreffende sport en ook eventuele extra activiteiten van/voor die sport. Zo ook vrijdag 15 en zaterdag 16 mei als de afdeling cycling een heuse Tour de Friends organiseert.

De kids van de afdeling cycling zijn extra enthousiast geworden over hun sport door deelname aan de Special Olympics vorig jaar in Sneek en door de ontmoeting met de profploegen op 5 november jl bij ons op het Centre in het teken van "Leven als een prof".

Waar aanvankelijk ouders en begeleiders hun bedenkingen hadden om een kind een wedstrijd te laten rijden, raakten ook zij enthousiast over de mogelijkheid. Vrijdag en zaterdag a.s. is het dus zover!

De Tour de France 2015 vertrekt dit jaar vanuit Nederland (Utrecht) en zo is het idee geboren om het event de naam Tour de Friends te noemen. Op vrijdag 15 mei duurt het programma van 18.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag 16 mei gaan de kids om 10.00 uur van start en is het event om 15.00 uur afgelopen. Komt allen hen aanmoedigen.

LOGO OF Tour de Friends ROOD


Ome Eddie is en blijft voor Only Friends een held

Zoals in eerdere berichten is vermeld, was ome Eddie (Blankers) genomineerd als Clubheld van Only Friends in een verkiezing uitgeschreven door het AD (Algemeen Dagblad). logoHet is een close finish geworden in de race om de titel Clubheld van het Jaar en vlak voor de finish sprintte een medekandidaat, landelijk, ome Eddie voorbij. Neemt niet weg dat wij heel trots zijn op ome Eddie want hij is op de 1e plaats in Amsterdam(toch de grootste gemeente van Nederland) en op de 2e plaats in de provincie Noord Holland geëindigd! Chapeau voor ome Eddie; sowieso zijn we heel blij met ome Eddie (al was hij laatste geworden) want hij toont dagelijks een tomeloze en enthousiaste inzet voor onze mooie club. Daarmee is hij het toonbeeld van de andere 159 fantastische vrijwilligers van Only Friends. Langs deze weg willen we ook iedereen bedanken die op ome Eddie heeft gestemd. Top! Graag maken we in de toekomst bij "stemverkiezingen" weer graag gebruik van jullie stemmen.Ome Eddie genomineerd


Zitvolleybal Jeugdinstuif

Jeugdinstuif Zitvolleybal bij Only Friends

Op zondag 17 mei a.s. is er weer een jeugdinstuif Zitvolleybal! Dit keer wordt de instuif gehouden bij Only Friends op het Ronald McDonald Centre (Beemsterstraat 652, Amsterdam). Van 12.00 uur 14.00 uur kun jij kennismaken met zitvolleybal! Kom je ook?! Stuur dan een mailtje naar zitvolleybal@nevobo.nl

Wat is zitvolleybal?

Zitvolleybal JeugdinstuifZitvolleybal is een leuke paralympische variant van indoor volleybal. De spelregels zijn grotendeels gelijk aan indoor volleybal met een belangrijke toevoeging: je moet blijven zitten zodra je de bal speelt. In plaats van lopen, schuif je bij zitvolleybal over de grond. Het net hangt lager en het veld is kleiner, hierdoor is het een snelle en dynamische sport!

Voor wie is zitvolleybal?

Zitvolleybal is voor iedereen vanaf 6 jaar! In Nederland mag iedereen met of zonder handicap meedoen, internationaal worden spelers geclassificeerd naar aard van de handicap. Voor de talententraining is men op zoek naar talenten van 10 jaar t/m 18 jaar, die balsporten heel leuk vinden en de ambitie hebben om op hoog niveau te gaan sporten.

Heb jij:

• een handicap (zoals: amputatie arm/been, klompvoeten, instabiliteit, chronische ziekten zoals MS of spierdystrofie of herstellende van bijvoorbeeld botkanker), maar wel een sterk bovenlichaam en een goede balans,
• een sportblessure of blessuregevoelige knieën en/of enkels,
• of lijkt het je gewoon een hele leuke sport en wil je graag ver komen in de sport.

Dan is zitvolleybal dé sport voor jou!

Meer informatie?

Voor alles over zitvolleybal kun je kijken op: www.volleybal.nl/zitvolleybal en www.zitvolleybal.com


Donatie Sander Bus

Wat een geweldige kanjers hebben we toch bij Only Friends

Dat we bij Only Friends geweldige kanjers hebben dat weten we eigenlijk al een tijdje. De kinderen en jongeren helpen elkaar, zijn zorgzaam, sluiten vriendschappen en sporten met veel respect voor elkaar. Als er meer mensen zoals zij in de maatschappij zouden zijn, dan zag de wereld er veel mooier en vreedzamer uit.

Iedere dag zien we het bovenstaande gebeuren en ontstaan bij Only Friends. Kinderen en jongeren die ondanks hun beperking, of kunnen we niet beter zeggen door hun beperking, veel beter stil staan bij een ander en willen delen. Zo gebeurde er van de week iets fantastisch.

Sander BusSander Bus, een jongen die al jaren lid is van Only Friends, zat op Koningsdag al vroeg met zijn vader en moeder op een groot kleed op de vrijmarkt in Almere zijn oude speelgoed te verkopen. Hij zei op een gegeven moment tegen zijn vader "pap, ik wil graag het geld dat ik vandaag verdiend heb, aan Only Friends geven".

Bij vader sprongen spontaan, en terecht, de tranen in zijn ogen en toen wij het hoorden, ook bij ons. Hoe mooi is dat? En het gaat er niet om of een bedrag hoog of laag is maar om het feit dat Sander het grootse gebaar toonde om het te geven aan zijn club, Only Friends! Super!

Donatie Sander Bus

Daags daarna overhandigde Sander na zijn voetbaltraining een mooie zelfgemaakte cheque aan Dennis. Niet alleen sprongen de tranen weer in de ogen van zijn aanwezige ouders maar ook bij vele aanwezigen gebeurde dat spontaan. En terecht! Nogmaals, een groots gebaar van Sander en de kinderen rond Sander en Dennis juichten hem toe.

Lieve Sander heel, heel erg bedankt, kanjer!


Only Friends voetbalteam naar en tegen Barcelona! Hoe cool is dat?

Een paar weken geleden benaderde FC Barcelona (ja HET FC Barcelona van Messie, Neymar en Iniesta) Ajax of zij mee wilden doen aan een G-toernooi in Barcelona. AJAX aarzelde geen moment en benaderde op hun beurt Only Friends of wij namens AJAX mee wilden doen aan dit internationale toernooi.

Barcelona, meer dan een club!
Barcelona, meer dan een club!

Ajax en Only Friends zijn al jaren vrienden van elkaar en koesteren een warme band. Het was dus niet zo gek dat Ajax ons benaderde of wij namens hen mee wilden doen aan het G-toernooi in Barcelona. Immers Ajax ziet Only Friends toch een beetje als hun satellietclub als het gaat om G-voetbal. Het antwoord van Dennis (Gebbink), onze oprichter, was dan ook: "natuurlijk doen we dat HEEL GRAAG!"

Na tal van voorbereidingen als het regelen van tickets, hotel en vervoer ter plekke (dat FC Barcelona voor haar rekening neemt) maar ook het benaderen van spelers en begeleiders, is het a.s. dinsdag dan zover. Om 07.30 uur zal Dennis de spelers en staf vanaf Schiphol op het vliegtuig zetten naar Spanje. Een heuse voetbaltrip gaat dan beginnen en hebben zij een prachtig programma in het vooruitzicht.Barceolna

Na aankomst in Barcelona worden ze met een spelersbus naar het hotel gebracht en gaan daar vandaan voor een tour door de stad en eindigen in het Barcelona-stadion. Diezelfde avond zullen ze daar de wedstrijd Barcelona-Getafe bezoeken en alvorens die wedstrijd begint, gaan ze met de sterren van FC Barcelona op de foto. Messi, Neymar, Suarez, Iniesta, Piqué etc., GEWELDIG en wie zou dat niet willen en hoe uniek is dat niet???

De volgende dag zullen onze kanjers mee doen aan een internationaal toernooi met deelnemers als Chelsea, Everton, Werder Bremen en Barcelona! En Only Friends staat ook in dit rijtje!! Het is toch bijna niet te geloven??? Dat zeiden onze kanjers en ouders ook toen ze door onze Dennis werden benaderd. Maar het is echt waar en daarom slapen onze toppers al een paar nachtjes onrustig maar dat is voorbij als ze samen met 4 begeleiders dinsdag op het vliegtuig stappen.

Barcelona here we come en alvast enorm bedankt (en natuurlijk ook Ajax) voor de fantastische uitnodiging.

Eens te meer is het waar: Barcelona mes que un club!!


Sportdag Hyperion Lyceum op Ronald McDonald Centre en bij Only Friends

Donderdag 23 april hield het Hyperion Lyceum (uit Amsterdam Noord; dus zowat onze buren) haar jaarlijkse sportdag voor de klassen 1, 2, 3 en 4 op het Ronald McDonald Centre.

Sportdag Hyperion LyceumAl vroeg kwamen de eerste leerlingen aan op hun fiets en binnen korte tijd stonden de fietsenrekken vol als nooit tevoren. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat er maar liefst 500 kinderen op de sportdag aanwezig waren. Ons gehele Centre werd gebruikt; van sporthal, tot zwembad, van veld tot atletiekbaan! Een fantastisch gezicht om zoveel kinderen tegelijkertijd te zien sporten en genieten.

Een heus wedstrijdsecretariaat was ingericht om alles sportief in banen te leiden en de uiteindelijke winnaars bekend te maken. Het zonnetje dat er in de loop van de ochtend door kwam, hielp natuurlijk ook mee aan deze fantastische dag. Moe maar zeer voldaan gingen de kinderen in de loop van de middag weer op hun fietsen huiswaarts. Dank voor jullie komst en jullie waren zeer nette gebruikers van ons Centre!Sportdag Hyperion Lyceum 03

Deze sportdag is onderdeel van een samenwerking tussen het Hyperion Lyceum en ons Ronald McDonald Centre dat een looptijd kent van 3 jaren. We zeggen dus graag: tot volgend jaar!


Esther Vergeer (Foundation) komt naar Ronald McDonald Centre en Only Friends

Esther Vergeer (en haar, gelijknamige, foundation) komt op woensdag 6 mei naar het Ronald McDonald Centre en Only Friends om 's middags een super leuke sportmiddag te organiseren.

Esther Vergeer FoundationDeze sportdag is in het kader van de NOC/NSF en ABN AMRO talentenweek om toekomstige paralympische talenten te spotten.

Ben je tussen de 6 en 18 jaar, heb je een lichamelijke beperking en vind je het leuk om te tennissen, basketballen, atletiek te bedrijven of te hockeyen, schrijf je dan in op de website van Esther Vergeer.

Leuk, sportief en gezellig en wellicht worden jouw paralympische talenten ontdekt. Bekijk ook dit korte filmpje over de dag hieronder.


Only Friends start met basketbal

In het 15 jarig jubileum jaar van Only Friends, heeft oprichter Dennis (Gebbink) aangekondigd dat de 23e (!) sport er aan staat te komen. Basketbal!

BasketbalNu zullen jullie wellicht zeggen: "maar basketbal had Only Friends toch al"? Ja, dat klopt maar dat is rolstoelbasketbal (zelfs één van de eerste sporten van Only Friends) maar nu gaat het om regulier (dus zonder rolstoel) basketbal. In de loop van de tijd was er al vraag naar basketbal en dat gaan we nu organiseren.

Wat weten we van basketbal?

Basketbal wordt op bijna elk continent in de wereld door zowel mannen/jongens alsook vrouwen/meisjes beoefend. Twee teams komen tegen elkaar uit en het doel van deze sport is om de basketbal te veroveren en deze door een ijzeren ring, de basket, te werpen en te verhinderen dat de tegenstander datzelfde doet. Een echte teamsport waarbij elkaar helpen en uiteraard veel plezier de pijlers zijn. Je wordt er fit van en uitgedaagd om de "basket-skills" te ontwikkelen.

Deze sport kan bij Only Friends beoefend worden vanaf 8 jaar, elke vrijdag van 18.00 tot 19.00 uur en in de sporthal van ons mooie sportcomplex. Graag willen we starten op vrijdag 8 mei als er tenminste 8 kanjers zijn die basketbal in een proeftijd van een maand willen proberen.

Heb je interesse? Meld je dan aan via info@onlyfriends.nl Wij zijn er klaar voor; jij ook?


Basta School TV op bezoek bij Only Friends

Only Friends stond al veel in de belangstelling van de media maar de laatste tijd zeer vaak. Zo kwamen in korte tijd de Telegraaf, AT5, Voetbal International en RTV Noord Holland op bezoek.

Logo BASTA School TV

Afgelopen week was het de beurt aan Basta School TV. Basta bestaat 10 jaar en is HET schoolprogramma voor de groepen 7 en 8 uit het basisonderwijs.

Iedere week wordt er een thema aan de orde gesteld en kunnen de leerkrachten hun lesprogramma hierop aan laten sluiten. Basta maakte het mooie filmpje hieronder.

Als jullie meer willen weten over Basta kijk dan op hun website.


Only Friends staat in Voetbal International!

Vorige week meldden we al dat er een mooie reportage over Only Friends in de Voetbal International (VI is het langst bestaande en meest gelezen voetbaltijdschrift van Nederland) stond. Mocht u niet in de gelegenheid zijn geweest om de VI te kopen dan kunt u via onze site alsnog het artikel lezen. Klik op VI en het artikel komt te voorschijn. Veel leesplezier!

Logo Voetbal International


Privacy Preference Center