Only Friends luidt de gong op de Beurs met ABN|AMRO
Afgelopen maandag was het weer zover (en het verveelt nooit); Only Friends mocht de gong weer luiden als begin van een handelsdag op de Beurs van Amsterdam. Dit keer met trouwe en warme vriend ABN|AMRO. Hoe leuk is dat?

De Amsterdamse effectenbeurs is een van de oudste financiële handelsbeurzen ter wereld. De belangrijkste graadmeters van de Amsterdamse beurs zijn de Amsterdam Exchange Index en de Amsterdam Midkap Index. Handel vindt plaats op werkdagen van 9:00 tot 17:30. De Amsterdamse beurs is in 1606 ontstaan toen de Vereenigde Oostindische Compagnie, een organisatie die in de 17e en 18e eeuw van de Nederlandse overheid het monopolie kreeg op de handel met Azië, als eerste bedrijf met verhandelbare aandelen ging werken. In 1851 werd de Amsterdamse Vereniging voor de Effectenhandel opgericht, die de aandelenhandel moest reguleren. Alleen leden van deze organisaties waren gerechtigd om deel te nemen aan de handel op de beurs. In 1912 vertrok de effectenbeurs naar een nieuw gebouwd pand aan Beursplein 5 naar een ontwerp van Joseph Cuypers. Belangrijkste reden hiervoor was de snelle groei van de effectenhandel.
Dit keer luidde Only Friends de gong om exact 09.00 uur met vrienden van ABN|AMRO. Zowel collegae van de Foundation alsook Young Bankers waren aanwezig en letterlijk werd gezamenlijk de gong geluid. Een mooi teken van vriendschap en...het heeft de Beurs geholpen want maandag sloot de handel met een plus (+) af (De Financiële Telegraaf:"Damrak sluit sterk af"). Onze dank gaat uit naar onze vrienden van ABN|AMRO en natuurlijk ook die van Euronext!
FC Barcelona op bezoek bij Only Friends
Zoals eerder op onze website te lezen viel, is Only Friends vorig jaar met een voetbalteam op bezoek geweest bij FC Barcelona en speelde daar op een toernooi.

FC Barcelona (ja HET FC Barcelona van Messi, Neymar, Suarez en Iniesta) benaderde vorig jaar Ajax of zij mee wilden doen aan een G-toernooi in Barcelona. AJAX aarzelde geen moment en benaderde op hun beurt Only Friends of wij namens AJAX mee wilden doen aan dit internationale toernooi. Immers Ajax ziet Only Friends toch een beetje als hun satellietclub als het gaat om G-voetbal. Het antwoord van Dennis (Gebbink), onze oprichter, was dan ook: "natuurlijk doen we dat HEEL GRAAG!" Onze kanjers voetbalden vervolgens tegen Chelsea, Everton, Werder Bremen en Barcelona! Een onvergetelijke ervaring en onze kanjers hebben het er nog vaak over.
Vorige week brachten twee bestuursleden van FC Barcelona een bezoek aan Only Friends op ons prachtige Friendship Sports Centre. De heren Jordi Dura en Alberto Alvarez waren diep onder de indruk en hun kreet FANTASTICO was niet van de lucht. Ze zeiden: "Wij, FC Barcelona, willen graag van jullie leren hoe jullie, Only Friends, dit allemaal doen en organiseren!" Hoe gaaf is het om dat van één van de grootste clubs van de wereld te horen.
's Avonds werd tijdens een heerlijk diner in restaurant Smaaqt (inmiddels was Ajax (mevrouw Simone Freling) ook aangeschoven) al de nodige informatie uitgewisseld en met een ferme handruk en een knuffel werd de vriendschap tussen FC Barcelona en Only Friends bezegeld.
Barcelona mes que un club en vriend van Only Friends!

